Velkommen til Sphynxforum.dk Forums Sphynx-snak Vores første kuld sphynx killinger

Dette emne indeholder 24 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af Profile photo of soelver soelver 3 år, 7 måneder siden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Som det har fremgået adskillige andre steder herinde, så står vi overfor at skulle have vores første kuld sphynx killinger – om alt går vel 😀

Så denne tråd vil indeholde alle mine spørgsmål, samt min huskeliste over ting jeg skal have købt/klargjort 🙂

Vi har kun en fertil kat, og det er Precilla’s Mynthe, som vi har fra Kim (Precilla’s) <3
    Hun er lige nu nede hos Britt (Talk About) for at blive parret med den fantastisk smukke Brahma.

Vi har haft sphynx-katte siden 2010, og Mynthe sluttede sig til familien i sommeren 2012.
    Nu hvor ungerne er fløjet fra reden, har vi endelig den plads og tid vi føler der skal til, for at kunne opdrætte. Vi har haft en god kontakt med adskillige opdrættere hele vejen igennem, som altid har været klar til at svare på alle vores spørgsmål, og det har også været en enormt vigtig faktor i beslutningen om at prøve at lave et kuld killinger. For selvom vi suger viden til os hele tiden, er der altid noget man ikke ved.

Jeg håber med denne tråd at kunne hjælpe evt. kommende opdrættere lidt på vej, ved at vi forhåbentlig kommer omkring rigtig mange emner – fra de helt små, til de allerstørste.

Information som jeg senere vil forsøge at samle i en artikel, vil blive mærket med et i-ikon.

Fortsættelse følger! 😀

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

For mig er det største og vigtigtste racens sundhed. Mynthe og Brahma kommer begge fra gode, sunde linjer, er HCM scannet og af udseeende er de begge smukke eksemplarer på racen.

Information om Sphynx opdrætLINKS TIL HCM databaser:
    http://pawpeds.com/db/?a=sf&g=4&p=sph&date=iso&o=ajgrep (Nordisk)
    http://www.scf-fr.net/sphynxmanager/index.php (Frankrig)
    http://www.sphynxrexbreeders.nl/HCM/view/ (Holland)

Når disse helt basale (og meget vigtige) ting er på plads, så kommer alt det praktiske. Og der er en del, når det er første gang man kaster sig ud i denne verden 😉 Heldigvis har vi Britt med os som vores lysende ledestjerne, og sphynx orakel! Christina er også helt suveræn. Kender hun ikke svaret, så er hun kvinde for at hjælpe med at finde det.

Information om Sphynx opdrætFør en parring, laver man en parringsaftale. Britt er jo en erfaren dame på det område, og udfyldte det meste, hvorefter hun sendte den op til os på mail, så vi kunne udfylde resten.

Vi havde det først møde mellem Mynthe og Brahma midt i juni, men Mynthe var på vej ud af løbetid da hun ankom, og det lykkedes ikke. Da hun kom i løbetid igen i juli, havde vi fået en tid til HCM scanning som det ramlede sammen med, så hun blev vrælende hjemme, og fik sin scanning i stedet for at komme til Langeland. Da hun i september igen kom i løbetid kørte vi afsted endnu en gang, og afleverede forventningsfulde vores lille pige. Hun har i skrivende stund været der i knap tre uger, og er blevet parret gentagne gange for at sikre en graviditet mest muligt (selvom der jo aldrig er garantier). Vi henter hende i weekenden, og jeg glæder mig vanvittigt meget til at få hende hjem igen. Jeg er sikker på, at hun bliver behandlet som en prinsesse hos Britt og Nicholas, men jeg savner hende her, så kan næsten ikke vente på at hente hende <3

Information om Sphynx opdrætVi har i mellemtiden ansøgt om et stamnavn hos Jyrak, og venter på at få svar fra dem.

Profile photo of christina
    christina
    Deltager

jeg har en nylon kravlegård med net låg. den kan ses på billedet. synes det er rart man har et sted hvor man kan holde styr på de små racerbiler. og på mormis i dagene optil fødsel. jeg var rigtig glad for den fordi jeg jo ikke har et ekstra værelse. også fordi de andre katte kan lære de små at kende gennem nettet.

ja det er altid godt at have papa bøwes i baghånden som fødselshjælper. han er jo gammel i gårde (41 år som opdrætter)

Og nøj hvor blir man skruk af at kigge på baby billeder.

“Før en parring, laver man en parringsaftale. Britt er jo en erfaren dame på det område, og udfyldte det meste, hvorefter hun sendte den op til os på mail, så vi kunne udfylde resten”

Øhmeøhm – ja det er jo da i hvert fald 2. gang jeg sælger en parring LOL – jeg brugte rent faktisk bare en standardparringskontrakt fra Felis Danica, med enkelte tilføjelser. Der er også kontrakter vedr. salg osv, der kan være gode at tage udgangspunkt i, hvis nogen får brug for det en dag.

Og nu har missedamen morgenkvalme, så hun vil gerne hjem 😉

Knus

Britt

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Haha – nå ja, så har du da mere erfaring end vi har. Så ikke helt forkert 😉

Glæder mig til at få hende hjem. Hun er meget savnet.
    Jeg vidste ikke at katte kunne få morgenkvalme – stakkels lille pige. Kan det fortsætte hele drægtighedsperioden, ligesom ved nogle kvinder?

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Hvad bruger I i bunden af fødekassen som underlag under selve fødslen?
    Og hvad foreslår I vi bruger efter fødslen?

Jeg læste, at man kunne bruge skumgummi som man selv skærer til, og så betrækker, men vil gerne høre om jeres erfaringer 🙂

christina
    Deltager

til selve fødslen bruger jeg sådan nogen absorberende engangs pads. de kan fåes på apoteket og hos zooplus.

nederst har jeg et stykke tyk rullemadras og så et stof omkrig. (ikke frotte og velour.)
    jeg synes det er rarest at det kan smides i vaskemaskinen.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster
    christina
    Deltager

lige præsis. e er også fantastiske i transport kasser osv.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Cool. Tak 😀

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Så er vores smukke lille pige hjemme igen <3
    Ubeskriveligt dejligt at se hende sidde i vindueskarmen.

Hun er lidt stille, i forhold til sit normale aktivitets- og støjniveau, men det var hun også efter sidste ferie ude, så det tager nok lige et par dage inden hun føler sig helt hjemme igen.

Men hun har siddet klemt ind til mig hele vejen hjem <3
    Min lille baby.

Tak til Britt for ferien - vi håber den har givet bonus.

christina
    Deltager

vi venter spændt på der lyserøde dutter inden for 21 dage

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Haha – ja, vi må holde skarpt øje med dem 😉
    Så håber jeg vi kan se det :-S

Hej Anita, selvfølgelig kan i se det 🙂

Det er blevet lidt tomt her, og hvor er det underligt ikke at ligge i ske med Mynthe hver nat.

Knus

Britt

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Lad os håbe du har ret 🙂

Og ja, det kan jeg forestille mig. Hun er ved at blive sig selv igen her. Lige nu ligger hun i min arm, og jeg har fået kys i hele hovedet 😀 Hun er den kærligste lille pige.

Heldigt at du har en flok smuklinger til at tage over <3

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.