Dette emne indeholder 37 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af Profile photo of soelver soelver 3 år, 4 måneder siden.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 38 i alt)
  • Forfatter

I morgen følger uddybende forklaringer samt tegninger og fotos af de forskellige farver, mængder af hvidt, mønstre osv osv……i kan garanteret ikke sove, så spændte er i nu LOL (ja, jeg ved godt det er lidt tørt)

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Jeg glæder mig i hvert fald. Synes det er vildt forvirrende at prøve at få farvebetegnelserne til at give mening. Eller, i hvert fald nogle af dem 🙂

Så tak for de foreløbige informationer, og ser frem til at læse mere endnu.

Profile photo of christina
    christina
    Deltager

ÅÅHHH han er såååååååå lækker ham Antoniy. savner hans krammere.

jeg fandt et enkelt billede hvor man med lidt go vilje kan se tabby markeringer på polkas ben.

katten i midten er hans mor Face der er tortie og den slanke sort/vide er Sky. den sorte numse mener jeg tilhører bruce wayne der er F2 efter Fleur (der også er mor til isolde,)

christina
    Deltager

intet er for tørt til nørder.

christina
    Deltager

faldt lige over det her smukke kuld.

Mængde af hvidt (01-09)
    Van (01):

To farvepletter på hovedet, delt af en hvid blis. En plet starter på bagdelen og slutter med halespidsen. Bryst og mave SKAL være hvide. 3 små uregelmæssigt placerede farvepletter på kroppen og/eller benene er tolereret.

Van

Harlequin (02):

De farvede pletter skal dække mindst 1/4, men ikke mere end 1/2 af kroppens overflade.

Harlequin

BiColor (03):

Mindst 1/2 skal være farvet, men maksimum ¾. Resten er hvidt. Der skal være hvidt på ben, på brystet, ansigtet og maven.

Bicolor

Mitted (04):

Benyttes IKKE hos Sphynx

Øvrige mængder af hvidt (09 ):

Dvs de mængder af hvidt der ikke falder ind under 01, 02 og 03, f.eks:

Magpie

Mønster (11-12 + 21-25)

11 = Shaded (bruges IKKE hos Sphynx)
    12 = Shell, chinchilla (bruges IKKE hos Sphynx)

Tabby Mønster er en modificering af hvert enkelt hår, der har en farvet spids, derefter et lysere bånd efterfulgt af et farvet bånd og nederst et lysere bånd igen. En tabby kat har som regel en lidt mørkere næsepude (murstensfarvet istedet for lyserød), er lys på maven, lys rundt om numsehullet og har det karakteristiske “M” i panden. De har ofte “mascara” rundt om øjnene osv osv…..

På sphynxkillinger ses tabbymønstrene ofte tydeligt, men disse mærker forsvinder ofte helt når de bliver lidt større (desværre, for jeg ELSKER tabby). Det er egentligt logisk at tabby ikke kan ses på en voksen sphynx, da det jo primært er hvert enkelt HÅR der er modificeret.

21 = Uspecificeret tabby mønster
    22 = Blotched tabby
    23 = Mackerel tabby

TabbyI

24 = Spotted tabby
    25 = Ticked tabby (bruges IKKE hos Sphynx)

TabbyII

Pointed – også kaldet “Masket”  (31-33)

Point er ikke en farve i sig selv, men et udtryk for hvor farverne er mest intense på katten, altså at der på de varme områder af katten er en farvereduktion, og at på de koldere ekstremiteter som næse, ører, poter og hale ikke er nogen farvereduktion. Disse 3 varianter kaldes også Albino-serien.

Alle maskede killinger bliver født lyserøde, og begynder at skifte farve efter få timer til uger (ved røde og creme farver nogle gange måneder) efter fødslen.

31 = Burmeser pointed

Burmeser
    Øjenfarven er guld/gul der kan variere over i det grønne. Farveforskellen mellem ekstremiteterne og kroppen er medium. Genet stammer fra Burmeserne (som navnet også angiver).

32 = Tonkineser pointed

Tonkineser

Øjenfarven er Aquamarin eller Turkis (blågrøn). Dette er den mørkeste variant af albino-serien, og farveforskellen mellem ekstremiteter og krop er ikke voldsom. Genetisk er dette en hybrid (blanding) mellem Siameser Point og Burmeser Point, og kaldes som sagt Tonkineser Point.
    33 = Siameser pointed (Himalayan)

Siameser

Øjenfarven er blå, og farveforskellen mellem ekstremiteterne og kroppen er stor. Genet stammer fra Siameserne (som navnet også angiver).

christina
    Deltager

super dejligt med de fine billeder. kommer der en vol 2 omkring genetikken bag. altså hvad man kan få af killinger hvis man krydser 2 katte 🙂

good damned Christina – det troede jeg da du tog dig af LOL

Anitta, har det hjulpet lidt på forståelsen af farverne og farvekoderne efter EMS systemet?

christina
    Deltager

kan kun det aller mest grundlæggende men kan nok godt finde et skema et sted.

christina
    Deltager

i får  lige et link til en go artikel om genetik skrevet af Ole Amstrup.

http://www.jyrak.dk/upl/files/8/628.pdf

Den har jeg sakset nogle enkelte illustrationer fra – og Ole’s artikel er super god, når man vil sætte sig lidt ind i de genetiske forklaringer på diverse farver.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Nu har jeg læst det igennem flere gange, og det begynder at hjælpe på forståelsen. Tusind tak for de fine beskrivelser. Må billederne bruges i en artikel, eller skal vi lave vores egne?

Noget andet; Kan det passe at Mynthe er tonkineser pointed? Hun står som sort, men hun er mørkest på snuden og poter/ben. Jeg ved ikke helt om hendes øjne kan betegnes som akvamarinfarvet, men alt efter belysning er der blåt i det grønne, hvor de andre ikke har noget i den stil. Kim snakkede også om at hendes øjenfarve havde ændret sig fra den oprindelige farve, hvilket kunne forklare at der ikke står andet end sort i hendes stamtavle 🙂

Hvad koster det at få DNA testet for farve?
    Og gør man det på killinger? Eller kan man gøre det, skulle jeg nok spørge?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 38 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.