Dette emne indeholder 4 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af Profile photo of soelver soelver 5 år siden.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

For at kunne præsentere Sky, må jeg først fortælle hvordan vi fik ham.

I sommeren 2010 postede min ældste datter et billede af en sphynx på Facebook. Jeg var forelsket lige på stedet, og måtte fluks undersøge hvad det var for en størrelse – også selvom jeg er gift med en ekstrem allergiker. Så længe det er online, slår allergien da ikke ud 😉

Efter at have googlet en del, fandt jeg overraskende nok frem til, at nogle allergikere kan tåle denne race, og flere måneders plageri startede lige på stedet.
    Tom – min bedre (eller værre) halvdel’s kommentar da jeg viste ham de første billeder var, at de lignede Gremlins, og det er vel ikke ligefrem det bedste udgangspunkt for at foreslå at vi skulle indlemme sådan en i familien. Men efter et par hundrede billeder mere fremvist, masser af viften med øjenvipperne og triste hundeøjne, samt forvisninger om at jeg nok selv skulle tømme kattebakken, begyndte han alligevel at bløde en smule op. Om det var fordi at han regnede med, at allergien alligevel ville sætte en naturlig stopper for mine vanvittige idéer ved jeg ikke, men i hvert fald fik jeg ham lokket med på idéen om at vi kunne finde en der havde et eksemplar af racen, og måske få lov til at besøge dem, så vi kunne tjekke en evt. allergisk reaktion ud. Han reagerer som regel ret hurtigt på katte. Faktisk kan han reagere på katte der har været på besøg i et hjem, selvom det er dagevis siden, så det ville være hurtigt afgjort om han kunne tåle dem eller ej.

Efter endnu mere googlen fandt vi i efteråret 2010 nogle forskellige danske opdrættere, blandt andet B’Billing, Talk About, Precilla og Devil’s Haircut.
    Precilla’s og B’Billing havde killinger dette efterår, men vi skulle først have fundet ud af om Tom kunne tåle kattene, så vi lavede en aftale med Britt fra Talk About om at vi måtte komme og besøge hende, og få det afklaret. Hun var utrolig hjælpsom med at svare på alle mulige spørgsmål om racen generelt, og jeg glædede mig som et lille barn til at se en sphynx live. Også selvom jeg var nervøs for, om Tom mon var af den ene eller den anden type allergiker.

Mens vi ventede på at dagen skulle oprinde, for at vi kunne besøge Britt, ledte jeg videre på nettet efter en killing.

Jeg fandt en fantastisk lille dreng hos Helle fra B’Billing; Dean Winchester. Udover at være superlækker, så var han opkaldt efter en karakter fra en af mine yndlingsserier, hvilket jeg helt klart tog som et tegn om at det skulle være min dreng, så jeg sendte en mail for at høre om han stadig var ledig. Jeg sad og gloede på billedet af ham en helt aften på min mobil til en fødselsdagsfest hos nogle venner, mens jeg håbefuldt ventede på nyt. Helle ringede til mig et par dage senere, og desværre var det ikke gode nyheder. Hun havde lige solgt ham til en pige på Sjælland 🙁

Tom ringede så til Kim fra Precilla’s for at høre på den sidste killing fra hendes kuld; Mynthe. Hun var en smuk lille pige, og jeg var overbevist om, at hun så skulle være min. Men Kim havde besluttet sig for selv at beholde hende til avl, så jeg måtte pænt lede videre. Både Helle og Kim var supersøde og hjælpsomme, men ingen af dem kunne jo sælge os killinger de ikke havde.

På rexsphynxklubben.dk fandt jeg så en annonce om at Henrik fra Devil’s Hair Cut havde et kuld killinger, og at der tilsyneladende var nogle stykker tilbage. Tom ringede til ham, og efter utrolig meget snak (som altid, når Tom ringer til nogen), nåede de frem til, at Henrik faktisk ikke havde flere killinger til salg lige på daværende tidspunkt. Dvs., at han havde 2 tilbage, men den ene var en fertil hun som gerne skulle foreblive fertil, og den anden havde haft forskellige problemer, og han blev stadig undersøgt på kryds og tværs på Landbohøjskolen i København. Men han overvejede helt at holde op med at have katte, da hans arbejde slugte meget af hans tid, og han stod derfor med 3 katte, som han muligvis skulle af med. Men det var ikke en beslutning han var færdig med at overveje endnu. De aftalte, at vi kunne tales ved igen, når vi havde været på besøg hos Britt, og dermed også fundet ud af om vi overhovedet kunne få en kat.

D. 27. oktober 2010 oprandt dagen så endelig, hvor vi skulle besøge Britt og 2 af hendes sphynxer.
    Det var med store forhåbninger jeg trådte ind i verdenen af små herlige rynkefranser. Både Tom og jeg var solgt på stedet! De var fantastiske. Endnu mere, end man nogensinde vil kunne se på et billede på nettet.
    Vi drak kaffe, sludrede, snakkede med kattene, og tiden gik. Den første halve time gloede jeg lige så meget på Tom, som på kattene. Ingen reaktion. 1 time gik. 2 timer. Stadig ingen reaktion, trods det, at en af kattene havde slikket på ham, og at de begge havde være i nærkontakt med ham adskillige gange. Men selvom jeg ikke kunne se en reaktion, kunne der jo godt være en, – at det måske bare var en langsommere reaktion end normalt, men Tom kunne til min store glæde fortælle mig, at der ingen problemer var overhovedet! Weee!

Vi talte naturligvis med Britt om hvor vi muligvis kunne finde en killing, og vi talte også om Henrik’s katte. Den ene af de to katte Britt havde – Amen – var fra det kuld Henrik stadig havde 2 killinger fra. Vi blev enige om, at prøve at kontakte Henrik igen, og finde ud af hvad han havde besluttet sig for. Jeg var bare superglad og optimistisk da vi kørte hjemad! Tom talte med Henrik samme aften, og Henrik havde allerede talt med Britt, der havde givet os et ok-stempel som potentielle Sphynx-ejere 😀

Dagen efter modtog vi billeder på mail af de 3 katte Henrik havde. Sky, og hans to oldebørn; Nintendo og Amiga.
    Henrik havde kontakt til Helle fra B’Billing, som muligvis gerne ville have Amiga. Det passede fint, for ingen af os syntes det var videre passende at starte ud med en fertil hun, når vi aldrig havde haft en kat af denne race før. Derudover havde vi ikke haft dyr i over et årti, så det virkede mest fornuftigt at tage et skridt ad gangen. Da det var blevet afklaret, at Amiga skulle flytte ind hos Helle, blev vi enige om en dato for, hvornår Sky og Nintendo skulle flytte ind hos os. Henrik havde haft Sky i mange år, og ville naturligvis sikre sig at han kunne få jævne opdateringer på hvordan det gik med dem osv. Det er ikke en let beslutning at skulle skille sig af med en kat man har haft så længe, som han havde haft Sky.

D. 12/11-2010 blev vi sphynx-ejere.
    Henrik kom kørende med de to drenge fra Sverige, og havde de fleste af deres ejendele med også, så der var læs på 🙂
    Det var et fantastisk øjeblik da han åbnede buret, og de to lækkerbasser trådte ud for at indtage deres nye hjem. Efter en hyggelig aften, der var helt fantastisk for os, og må have været ganske forfærdentlig for Henrik tog vi afsked, og vores liv for ændret for evigt.

Og efter denne lange intro til hvordan vi fik vores første sphynx katte, kommer her en præsentation af Sky:

Sky

Fulde navn:
    Up Wards Sky of The Esmerald Dragon
    Fødselsdato: 11. august 2003
    Kastreret han

Sky er hovedsaglig hvid, med sorte pletter i forskellig størrelse.
    Farven kaldes harlequin.

Han var lettere overvægtig da han flyttede ind, efter at have holdt fest på killingefoder sammen med resten af flokken – han er vel en madglad dreng, så det tog et godt stykke tid at få vægten på plads, men han ligger på lige omkring 4,6 kilo nu. Det kan svinge et par hundrede gram, men ikke mere. Han har holdt den vægt i over et år nu. Han har det mest fantastiske ansigt. Jeg bliver aldrig træt af at kigge på ham.

Han blev diagnosticeret med en mild HCM sidste sommer, og scannet igen med langt bedre tal i december. Dog står han stadig noteret som HCM, da tallene er en smule for høje, men ikke så meget som dem fra juli. Indtil videre skal der ikke behandles med medicin eller andre tiltag. Tiden må vise, om det bliver nødvendigt senere.

Han er den kærligste og tålmodigste sphynx på jorden.

Han elsker at putte hos mig, så han kan blive nusset og krammet. Hans yndlingssted at ligge, er på mit bryst, mens han ælter løs i alle dobbelthagerne. Når han er rigtig tilfreds med livet, ligger han med snuden helt ind mod min kind, og savler lystigt løs – haha 😀 Eftersom halsen er hans foretrukne ælteområde, er det også helt perfekt til at finde ud af at kløerne trænger til at blive klippet 😉

Han har sovet hos mig lige siden han flyttede ind, men efter vi købte en hyggepose i Petworld i oktober sidste år, har han omtrent boet i den, og fuldstændig ignoreret mig om natten. I perioder kommer han dog ind for at blive nusset i søvn, og så lader vi som om at hyggeposen aldrig havde eksisteret.

Han er uhyre insisterende, og når han har besluttet sig for at han vil nusses, så moser han sig bare ind på én, uanset om der måtte være en kat der i forvejen, eller om man sidder og laver noget andet. Når han vil snakkes med, så har man bare at stå til rådighed øjeblikkeligt. Han tramper ikke rundt eller noget – han kommer bare gående, og stiller sig ved siden af en, og venter på at man indtager en stilling der er passende for at han kan blive nusset. Hvis ikke dette sker med det samme, så kommer han selv og sætter sig til rette. Meget forsigtigt, men stadig insisterende. Lige så stille moser han sig ind, og sætter sig gerne ovenpå andre katte, telefoner, iPad, bærbar eller hvad man nu tilfældigvis måtte have gang i på et givent tidspunkt. Hvis det ikke er muligt for ham at komme til at sætte sig, så står han bare og stirrer på én, indtil man gør plads. Det er simpelthen så sjovt.

Selvom han er 9 år nu, så tager han stadig vilde løbeture gennem hele lejligheden, og han kan kunsten at té sig som en killing af og til. Men som oftest er han at finde i hyggeposen på sofaen eller foran madskålen/vandskålen.

Han er mors smukke dreng <3

Posts tagget med Sky | Fotoalbum | Flere billeder af Sky på min hjemmeside
    Pawpeds HCM info | Pawpeds stamtavle info

Profile photo of christina
    christina
    Deltager

he he dejlige sky. fandt lige et baby pic af smuksakken.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Jeg elsker bare det billede af ham.
    Slet ikke til at fatte, at han har været så lille – men sådan er det jo.

Sådan en smuk lille baby han var!
    Stadig smuk, men knap så lille 😉

Profile photo of Ginger
    Ginger
    Medlem

Han er virkelig smuk 😀

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.