Dette emne indeholder 9 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af Profile photo of Miss Mojo Miss Mojo 5 år, 1 måned siden.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Profile photo of Miss Mojo
    Miss Mojo
    Medlem

Hej, jeg skal have købt mig en bog og sphynx katte, men:

Jeg her et hurtigt spørgsmål, som sikker kræver en lang forklaring. 😛
    – Har hørt at nogle katte godt kan have pels i op til 1½-2 år ?
    – At der kan ske noget mht. pels når kattene er i løbetid
    – Har læst at der er en “anden” type for sphynx som ikke skal så tit i bad

Er noget af dette rigtigt?

Profile photo of christina
    christina
    Deltager

pyyh ha. Britt ret mig venligst hvis jeg tar fejl.

jeg har sjældent oplevet at canadisk sphynx får mindre hår med tiden, hvorimod det skulle være ganske almindeligt hos don sphynx og peterbald at de blir mere skaldede med alderen. (har en artikel omkrig don liggende, hører lige om den må bruges her på siden også)

da ændringer i hårmængden kan være hormornelt betinget kan man opleve det i forbindelse med løbetid/drægtighed.

jeg ved ikke hvad krav der stilles til bad af don og peterbald, mine canadiske blir badet ca 1 gang om måneden, jeg har indrettet mit hjem så de brune plamager ikke betyder så meget, synes at jo mindre jeg bader dem jo mindre fedter de.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Britt snakkede om, at det af og til skete, at de tabte noget af pelsen med alderen. Med Nintendo (som er en F3), har det dog været omvendt. Han er blevet endnu mere bepelset, så det er i hvert fald ikke noget man skal tage for givet 🙂 Han er stadig dårende dejlig, men han ville næppe nogensinde blive godkendt som en Sphynx racemæssigt.

Jeg læste forleden, at Don Sphynx bliver mere skaldede med alderen, som Christina også er inde på, og at de er mindre krævende ang. bad, da de ikke producerer så meget fedt som Canadian Sphynx gør.

Vores bliver også badet ca. 1 gang om måneden eller efter behov. Da vi badede dem en gang om ugen, blev de bare mere og mere fedtede, virkede det til.

Jeg har ikke hørt noget om pels kontra løbetid.

Miss Mojo
    Medlem

I er for seje 😀
    – der er meget jeg skal vide kan jeg se 🙂 Var slet ikke klar over der var flere typer for sphynx, puha jeg er en noob 😛

Jeg er mest interesseret i en helt “nøgen” en 🙂 da jeg ville være bange for at dem med pels ikke kom 100% af med det

Kan i anbefale en bog ? 😀

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Christina har mere styr på forskellen mellem Canadian sphynx og Don sphynx end jeg har. Min viden kan ligge på et meget lille sted.

Jeg læste for længe siden, at Don Sphynx har to nøgen-gener, hvor Canadian Sphynx kun har et. Om det passer ved jeg ikke.

For mig ligner Don Sphynxen lidt mere en Cornish Rex i hovedformen, men det er bare ud fra fotos jeg har set online. De ser ikke ud til at have det samme stop fra pande ned til næseryg. De virker også mere spinkle i bygningen. Vil godt pointere, at det bare er de indtryk jeg har, og ikke noget der bunder ud i viden overhovedet 😉

Du kan sagtens finde en Canadian Sphynx der er helt nøgen. Eller, helt nøgne er de ikke, for de har et meget fint lag dun på kroppen, selvom de virker nøgne og ser nøgne ud ved første øjekast.

Dean er den der er mest nøgen blandt vores katte. Han har næsten ingen synlige hår, heller ikke på halen. Sky følger lige efter, men har hår på næseryggen og ørerne. Mynthe er en helt anden type. Hun har et meget fint lag dunet hår over hele kroppen, men det ses ikke før man kommer meget tæt på. Hun er meget ferskenagtig at røre ved, hvor Sky og Dean er mere som menneskehud. Nintendo er i en klasse for sig selv. Da han var omkring et år, var han lidt som en gris at røre ved. Stive børster henover ryggen. Nu er han mere behåret, og hårene er blevet bløde. Men han er en F3, så det har sine årsager.

Hvis man helst vil have en der er supernøgen, kan man sagtens finde det. Tvivler dog på, at nogen vil give garanti for graden af nøgenhed. Antager, at det kan ændre sig lidt med årene.

Jeg kan dog godt lide, at de har det meget fine lag dun, for selvom du næsten ikke kan se at det er der, så gør det en forskel når du rører ved dem. For et par år siden fik jeg lov til at røre ved nogle unge sphynxer på en udstilling, og de var lidt som varmt viskelæder. De havde slet ingen hår, og selvom det var fascinerende, så var det ikke nemt at ae dem, fordi hånden ikke kan glide henover huden uden at møde modstand. Det er lidt svært at forklare.. Når du har besøgt Christina, vil det måske give lidt mere mening 🙂

Peterbald er også nøgne (de findes vist i flere varianter, tror jeg). Jeg ser dem som en nøgen Cornish Rex. De er superslanke og har generelt en meget lignende hoved- og kropsform. Igen er det bare min opfattelse – jeg har ingen forstand på det.

En Canadian Sphynx har en robust kropsbygning, og de vejer overraskende meget. Det kommenterer de fleste på, som møder vores for første gang. Jeg bliver stadig selv overrasket. Britt har en bror til Nintendo, og da han er fertil, og Nintendo er kastreret, er de vidt forskellige at se på. Amen ser næsten tynd ud (for mig, fordi jeg har tre kastrater), hvor Nintendo er meget pæreformet. Men når man løfter på Amen, er der alligevel ikke den store forskel. Han er bare et stort muskelbundt, og det er Nintendo ikke.

Ang. Dit spørgsmål om bøger;
    Jeg kender ikke nogen, så har ingen anbefalinger. Jeg søgte højt og lavt efter information, da vi ledte efter vores første sphynx, og det var enormt langhåret. Den bedste information vi fik, kom telefonisk fra overstrømmende venlige opdrættere – hovedsaglig fra Britt, som også åbnede sine døre for os, så vi kunne se en sphynx live, og teste om det kunne gå med min mands allergi. Uvurderligt!

Vores søgen efter information, og manglen på samme var det der inspirerede til dette forum. Jeg håber og tror, at vi med tiden vil få afdækket en masse spørgsmål, og vil hele tiden løbende forsøge at samle det sammen, så kommende sphynx ejere vil kunne finde svaret på alle de basale spørgsmål let og ubesværet. Og jeg er bare SÅ glad for at du har fundet herind. Jeg håber at vi kan være dig til gavn og hjælp 🙂

Miss Mojo
    Medlem

Uha det var en del, og jeg prøver altid at komme med en lang besked tilbage, men tror ikke jeg kan lave den så lang som din 😛 😀 Jeg er glad for i gider tage jer tid til at komme med svar 😀

Som jeg kan læse det lyder det til min yndling er en Canadian Sphynx – jeg vil gerne have en mere robust kat. Det er svært at vide det omkring pelsen før man har oplevet dem 🙂 men regnede også med de havde en form for dun. Meeen igen hehe, skal nok ses 😀
    Jeg regner også med at få det meste af min info online og via forums og dem jeg gør mig bekendt med 😀

Jeg er meget glad for jeg kom ind til jer – jeg ved hvor stor en hjælp man får via fora 😀 og så er det altid rart at være en del af noget, også selvom jeg at kat-løs 😛 😀 men det kommer med tiden 🙂

christina
    Deltager

en canadisk sphynx har kraftig knoglebygning og næse stop. som en devon rex
    en don er slank spinkel og uden stop som en cornish rex
    peterbald er lang slank med romertud og flapøre. som en siam/orientaler.
    den 25 maj 2014 laver jeg en hurtig gennemgang af de 3 racer og viser levende eksemplare på hobbyudstilling

Miss Mojo
    Medlem

Udstilling ? hvor man kan komme og kigge på katte, eller skal man have en kat selv ? 😀

christina
    Deltager

ja en udstillen kun med rex og sphynx katte. du kan komme og kigge men også ta din egen med.
    kig under det sker der er der forskellige udstillinger.

Miss Mojo
    Medlem

Først vil jeg lige sige.. UHHHHH!!!! 😀 😀 😀
    – det må jeg lige huske, ej jeg glæder mig allerede 🙂

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.