Dette emne indeholder 2 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af Profile photo of christina christina 3 år siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Profile photo of LaLuna
    LaLuna
    Medlem

Mit navn er Christina og jeg har netop oprettet en profil her på siden – var dog ikke helt heldig med at få beskåret mit profil billede! 😉

Billedet er af min lækre hankat LaLuna – Lulle til hverdag, som vi desværre mistede for et år siden… At jeg melder mig ind i gruppen nu, skyldes at vi er klar til at begynde forarbejdet til anskaffelse af vores næste kat. Vi har i flere år ønsket os en hunkat – helst helt sort, og har snakket en del om måske at avle nogle killinger også.
    Lulle er købt hjem fra Sydafrika for ca. 10 år siden, udelukkende til kæl, da han havde haft en herpes virus, som havde givet ham et sår i det ene øje – men for os var han intet mindre end perfekt. Eneste minus var hans hud. Jeg synes han på FÅ dage efter et bad blev meget brun og mudret og smittede meget af hvor han lå, og man fik mudrede, klistrede hænder af at røre ved ham… Dette var uanset shampoo og interval mellem badene.

Så mit første spørgsmål må blive ang. hud:
    Hvor ofte vasker i jeres Sphynx? Og hvor beskidte bliver de?

Synes jeg læste om killingerne på forsiden, at de har skøn hudkvalitet – hvordan er en skøn hudkvalitet set med opdrætter-øjne?? Jeg tænker at der måske er forskel på hvor meget olie katten producerer alt efter hvilken linje af Sphynx den er fra…?

Håber i kan vejlede mig lidt – og at en af jer opdrættere måske kan lave mig en lille sort pige-mis?? 🙂

Christina

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Hej Christina, og velkommen til 🙂

Vi fik vores første sphynx(er) i 2010, og til at starte med vaskede vi dem ca. hver 2. – hver 3. uge. I perioder har vi vasket dem hver uge. Generelt havde vi den samme oplevelse som du beskriver. De er lækre og rene i en dag eller to, og så fedter de igen.

Det er lidt variende fra kat til kat, men generelt synes jeg, at jo længere pause jeg har imellem reelle badeture, desto mindre fedter de. Om det er noget jeg bilder mig ind, ved jeg ikke, men det er virkelig mit indtryk – underligt nok.

Så igennem det sidste års tid har vi vasket forholdsvis sjældent, men istedet brugt en klud til at vaske dem hurtigt over omkring halsen og på brystet og maven, hvor mine sveder mest, og dermed også hurtigt danner et tyndt lag brunt “fedt”, der fedter både nussende hænder, vores møbler og vores tøj til. Et rigtigt bad får de så efter behov. Altså, når jeg ikke synes kluden er nok.

Hvad der er en lækker hudkvalitet er måske en smagssag. Vores pige, Mynthe, har ferskenhud, dvs. et fint tæt lag hår over hele kroppen. Hun er silkeblød at røre ved. Dean og Sky er vores mest hårløse katte. Sky har lidt mere hår end Dean på næse og ører, men de har begge nøgne haler. Mynthe syner lige så nøgne som de to drenge, det er først når man rører ved dem, at der er tydelig forskel.

Britt’s Brahma (som er far til de killinger hun har til salg lige nu), er nok en af de lækreste sphynxer jeg har rørt ved. Hans hud er som en kombination af Dean og Mynthe. Han er lige så lækker og blød at røre ved som Mynthe, men lige så hårløs som Dean. Til sammenligning virker Dean’s hud lidt mere tør at røre ved. Det er lidt svært at forklare.

Det kan være der er en af de andre der er bedre til det 😀

Håber I finder jeres drømmesphynx 🙂

=) Anita

Profile photo of christina
    christina
    Deltager

hejsa og velkommen til.
    mine blir vasket max 1 gang om måneden. og til udstilling jo mere man vasker jo mere “fedter” de.

god/lækker hudkvalitet i min optik er uden “grisebøster” blød og lækker som en barnenumse. jo mindre hår jo bedre.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.