Dette emne indeholder 11 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af Profile photo of christina christina 4 år, 8 måneder siden.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    Profile photo of Ginger
    Ginger
    Medlem

Nu vil jeg også præsentere Gustav ordentlig. Han har været i mit lille hjem i lidt over en måned og han er bare faldet så godt til og jeg elsker ham allerede utrolig højt.

Gustav hedder på tavlen Magnus Anat Her*PL og kommer fra en sød opdrætter i Skive – der dog opdrætter med polsk stamnavn, men stadig i Fife. Han er født d. 21. November 2012 og flyttede hjem til mig d. 16. Marts 2013.

Mit første indtryk af ham var at han var utrolig lille – en killing på 4 mdr havde jeg forventet var næsten ligeså stor som en voksen kat bare mere spinkel, men han var bare mikro og virkede utrolig skrøbelig og jeg var bange for at han ville være en nervøs lille fyr, ligesom man ofte ser det med de helt små hunde. Han vejer kun 1,7 kg.

Det er ingen hemmelighed at jeg er hundemenneske, så det første Gustav skulle møde var mine 2 hunde og her gjorde han min bekymring til skamme, for det tog han i stiv pote, selvom de var meget nysgerrige og kunne virke voldsomme. Han var på ingen måde bange. Han var heller ikke bange for mig, men kom straks hen og nyssede mig på næsen og hoppede op på min skulder. Jeg var ikke i tvivl om at han nok skulle falde til.

De første dage pev han meget og jeg troede at han savnede sin mor og søskende, men efter bekymrede spørgsmål til jer Sphynxfolk, fandt jeg ud af at racen bare taler meget og for Gusse vil den talen ingen ende tage. Specielt ikke hvis han ikke er helt tilfreds med serviceniveauet herhjemme eller hvis han lige vil gøre opmærksom på at nu er han altså vågen og skal ses. Vi to har dagligt mange samtaler med hinanden og hans nye kælenavn er pivdyret 😉

Han er den kat jeg havde drømt om – nemlig mere hundeagtig end de fleste katte jeg har mødt. Han elsker at sove i sengen hos mig og hundene. Han ligger sammen med hundene foran terrassedøren og soler sig, gerne oven på én af dem og han finder sig i alt fra min side. Han er nysgerrig og fuld af ballade og han bliver aldrig skræmt over noget og stikker af – han bliver bare mere nysgerrig. Han er utrolig kærlig og kælesyg og vil bare gerne være tæt på nogen og så fungere han bare så godt med hundene. Han tager utrolig meget ved lære af dem og gør flere og flere af de samme ting – det ender med at vi må have ham med på vores gåture 😉

Folk som kommer i mit bliver hilst velkommen af Gustav som noget af det første og der er endnu ikke nogen der er gået herfra og ikke kunne lide ham, heller ikke selvom de før synes han var det grimmeste og klammeste de nogen sinde havde set. Hans sind vinder alles hjerter.

Puha det blev vist lidt langt, men håber det går 😉

Profile photo of Ginger
    Ginger
    Medlem

Gustav sammen med Lilly og Silas

Hej Tinna, undskyld, men jeg har først set din præsentation af Gustav nu – hvor er han fin! Jeg glæder mig til at se mange flere billeder af ham, er han hvid med blå øjne? Det er så fantastisk at læse om folk der får deres første sphynx, og din beskrivelse af ham er lige i øjet (måske bortset fra at han snakker meget, det er der ingen af mine der gør :))

Jeg bliver lidt bekymret når du skriver “opdrættet i Skive, med Polsk stamnavn” – det må man altså ikke! Er det ikke en misforståelse? Og hvis han er importeret fra et Polsk opdræt med henblik på videresalg i Danmark, håber jeg personen der har solgt ham har en importtilladelse? Du kan eventuelt ringe eller skrive til mig privat hvis jeg kan hjælpe med noget.

kh

Britt

Profile photo of Ginger
    Ginger
    Medlem

Nej opdrætter bor i Danmark og avler sine killinger her, men er medlem af polsk katteklub, som jeg har forstået det. Hun er også selv polak og super sød. Følger hende og hendes katte på facebook og hun er meget aktiv med at følge Gustav. Hendes opdræt hedder “Anat Her” – så kender du hende måske? 🙂

Gustav’s farve kalder opdrætter Creme tabby point, så det må være noget masket, selvom det er svært at se, så er ørerne og en lille plet ved næsen ved at få mere farve.

Hej igen Tinna,

jeg tror jeg måske har mødt dem på Årslev-udstillingen sidste år, men jeg er lidt i tvivl. Jeg har ikke været så aktiv i sphynx-verdenen i Danmark de sidste par år, men vil rigtig gerne kende så mange som overhovedet muligt, så jeg skriver nok til dem (også fordi jeg ikke kan forstå hvordan man kan opdrætte i Danmark, på Polsk stamnavn??) – men måske er reglerne lavet om?

Under alle omstændigheder er Gusse rigtig fin, sikke en smuksak.

Kh

Britt

Profile photo of Ginger
    Ginger
    Medlem

Ja hun er nok også bedre til at svare på dine spørgsmål end jeg. Jeg er jo slet ikke inde i katteverdenen og ved ikke hvad man må og ikke må. Er bare rigtig glad for Gustav 😀

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Hvor er han altså bare fin 🙂

Vejer han stadig så lidt? Det lyder helt vildt. Altså, nu har vi jo nogle velvoksne basser her i huset, og jeg har ingen idé om, hvor meget det kan svinge.

Herligt at høre, hvordan han er faldet til, samt hvordan folk ændrer mening om racen, når først de har mødt dem. Det er meget få mennesker der fastholder deres indtryk som de oftest har fået via fotos, når først de har mødt et eksemplar af racen. De er da heller ikke til at stå for 🙂

Ang. det med at være snaksaglige, så har vi 3 meget talende sphynxer her, og en der ikke siger så meget. Mynthe klager næsten uafbrudt, hvor Nintendo og Dean er mere fortællende, om man kan sige det sådan. Dean elsker at tale i rum hvor der er ekstra god rumklang, som vores halvtomme spisestue og badeværelset. Nintendo er halvdøv, og råber enormt højt, når han skal fortælle noget 😉 Sky snakker kun, når der er noget at klage over.

(En re-post fordi jeg lige skilte tråden ad, og flyttede farvesnakken ind i en ny tråd) 🙂

Profile photo of Ginger
    Ginger
    Medlem

Nej han er oppe på 1,8 nu, så han tager da på stille og roligt 🙂

Gusse snakker hele tiden. Lige nu jagter han fluer og når fluerne ikke vil som han vil, så skriger han meget højt. Jeg troede de første gange at han havde ondt og jeg fløj op til ham og der stod han bare og kiggede efter en dum flue 😉

Profile photo of christina
    christina
    Deltager

he he det er så hyggeligt når de fortæller historier. man keder sig absolut ikke med en sphynx i huset.

christina
    Deltager

kom til at tænke på om det er en dansk dyrlæge der har vaccineret ham?

og husk at hvis du har planer om at udstille ham skal du sende hans stamtavle ind til din klub så han kan få danske papirer (skriv endeligt hvis du har spørgsmål til det)

Profile photo of Ginger
    Ginger
    Medlem

Jeg har ingen planer om at udstille, men skal da hen og kigge når der er udstilling i Aalborg til efteråret.

Har ikke fået hans papirer endnu – får dem først når han er blevet kastreret. Regner med at han skal det i næste måned 😀

christina
    Deltager

øhhh hvad. det er ikke lovligt, papirene skal følge katten ved salg og må IKKE holdes som sikkerhed. har du en kontrakt på ham? har du fået et stykke papir på at tavlerne er søgt?

husk at fortælle din dyrlæge at han IKKE må bruge ketamin da det slår sphynxer ihjel, og at han skal holdes varm post op.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.