Dette emne indeholder 9 svar, har 4 stemmer og blev senest opdateret af Profile photo of soelver soelver 4 år, 4 måneder siden.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Profile photo of Rasmus
    Rasmus
    Medlem

Hej

Jeg hedder Rasmus og sammen med min kæreste anskaffede vi os en Sphynx for 4 år siden. Han hedder Ludwig og er det skønneste væsen man kan tænke sig. Vi elsker ham og forkæler ham ud over alle grænser og jeg blev så glad da jeg fandt dette forum, for her behøver jeg ikke lægge bånd på mig selv mht at snakke om min kat:) Det er lidt som par med nyfødte børn, vi kan ikke stoppe og jeg tror jeg har en milliard billeder af Ludwig på min telefon.

For 2 år siden fik Ludwig epilepsi, men lever helt normalt med det nu. Han får medicin hver dag og har ikke haft anfald i 1 1/2 år. Så hvis nogen har spørgsmål om det så har vi en del erfaring med det.

Ellers glæder jeg mig til at komme igang herinde:)

Rasmus

Hej Rasmus, hvor er det skønt at se dig og Ludwig herinde, jeg håber i har det godt alle 3 🙂 Sikke noget møg at Ludwig har fået epilepsi, det lyder uhyggeligt, og må have givet jer nogle grimme chok? Jeg vil rigtigt gerne høre mere om sygdommen, hvordan startede det, hvordan nåede dyrlægen frem til diagnosen, og hvordan behandler man det – så jeg håber du orker at fortælle, og dele med os herinde 🙂

Og så vil vi da også gerne se masser af billeder :))))

Knus til dig og Vinh, og maveprutter til Ludwig fra hans første menneskemor

Britt

Profile photo of Rasmus
    Rasmus
    Medlem

Hej Britt

Vi har det super og Ludwig og Isabella (vores første kat) er totalt uadskillelige. Isabella er stadig noget sky, hun havde det skidt i sit første hjem, men Ludwig er vores alle sammens barn.

Det var skrækkeligt da han fik anfald første gang. Jeg er jo uddannet læge og burde virkelig kunne holde hovedet koldt, men det er bare noget andet når det er ens egne små der har det skidt. Jeg ringede til dyrlægen mens det stod på, han var sød og rolig. Jeg tænkte på kramper hos mennesker og spurgte om han ikke skulle scannes, tænk hvis han havde en hjernetumor! Jeg var ret opkørt:)

Det der sker er han kramper i hele kroppen. Første bliver han helt spændt, så kommer der trækninger, han tisser og får fråde om munden. Det var få minutter maks, men føles som en evighed. Bagefter er hans pupiller kæmpe store og han er helt forvirret og løber rundt og skriger. Han har svært ved at gå, fordi de stød der kommer op gennem poterne virker ligesom når man slår reflekser på mennesker. Vi fandt ud af det hjalp at give ham hans yndlingsmad, som de ellers kun får sjældent, kittekat i pose. Det er total kattejunk! De får normalt ordenligt mad, men de elsker det i poserne. Så tager vi ham ind alene på vores soveværelse, bare en af os. Han spiser ret hurtigt efter, og så falder han lidt mere ned. Efter 15 min ca kan vi få ham til at blive liggende i en dyne eller et tæppe, hvis vi nusser ham samtidigt. Efter 30-45 min sover han og det gør han nærmest 2 døgn, hvor han er helt smadret.

Behandlingen er meget enkel. Han får noget der hedder Fenemal. 2 piller om dagen, vi forsøger at give en morgen og en aften, ellers får han dem begge om aftenen. Vi startede med en om dagen, men efter 6 mdr fik han det sidste anfald og det var det værste. Jeg tror han var mere vågen under anfaldet pga medicinen og han rev efter vejret. Vinh troede han ville dø. Vi øgede til 2 tabletter og siden har der ikke været noget og det er mere end 1 1/2 år siden. Fenemal sløver mennesker helt vildt, men katte bliver ikke sløve. De kan tage på, og ændre personlighed lidt, men Ludwig har gudskelov ikke haft bivirkninger.

Jeg talte med dyrlægen om man burde forsøge at trappe ud. Han sagde det var de færreste katte der voksede fra det, men at man da kunne prøve. Jeg har ikke meget lyst til at forsøge, jeg ved med mennesker kan det blive sværere at behandle hvis man får flere anfald, og det er eksempler på folk der har trappet ud efter at være anfaldsfri, som får anfald og hvor man så pludselig ikke kan behandle dem mere. Det skulle ikke forkorte hans liv og når vi slet ikke kan mærke han får dem, så er jeg altså ikke meget for at eksperimentere!

Det er dyrt, men det er den slags jo. Han skal have taget blodprøve hver 6 md. Jeg synes det er unødvendigt, fenemal er et gammelt kendt stof, men nu gør vi som dyrlægen siger. Det koster næsten 3000 hver gang for prøven skal analyseres i Tyskland. Jeg har overvejet at udskrive fenemal til mig selv, men jeg har det bedst med at vi gør det ordentligt.

Iøvrigt bør vi få ham checket for HCM? Jeg læste lidt om det her og på nettet, og kan se det er som ved mennesker at man skal behandle i tide. Eller er det kun avlskatte man screener?

Håber I har det godt på Langeland, vi har tit talt om jer! Vinh har tit snakket om at tage på besøg med Ludwig, vi har også en af dine transportkasser endnu!

Knus
    Rasmus

Profile photo of Rasmus
    Rasmus
    Medlem

Fik ikke svaret på hvordan de nåede frem til diagnosen. Som jeg skrev tænkte jeg hjernetumor og alt muligt andet. Dyrlægen sagde det sjælendt var tilfældet med katte. Han sagde der skulle tages blodprøvers, hvis alt var normalt stillede man diagnosen klinisk som man siger. Altså på symptomerne. Da Ludwig havde fuldstændig de samme symptomer som mennesker og jeg havde set anfaldene og kunne beskrive dem, var det ikke svært. Derefter behandler man, og virker det så har man diagnosen. På mennesker er det eneste man gør ekstra, at lave en scanning og det der hedder et EEG. Scanningen udelukker tumor og den slags, som man iøvrigt sjældent finder. EEG er hjernebølger man måler, lidt ligesom hjertekardiogramet hvor man måler på hjertets elektriske impulser. EEG hos mennesker er også kun vejledende, selvom det er normalt kan man have epilepsi alligevel.

Man kunne også kalde det et kvalificeret gæt:) Det ville mange læger være kede af, men det er i bund og grund det det er at stille en klinisk diagnose.

Åha, jeg sidder her med tårerne trillende ned af kinderne – det må godt nok være forfærdeligt at overvære disse anfald 🙁 jeg tør slet ikke tænke på den panik det ville skabe her, især første gang (eller indtil man ved hvad det drejer sig om). Tusind tak for at i deler historien, jeg tror jeg ville have tænkt på hcm hvis en af mine katte fik sådan en tur (hvilket nok er helt fjollet!). Vedr. HCM-testen, så kan jeg kun sig JA JA JA – få ham endelig scannet, jo før jo bedre. Jeg kan huske vi talte om en fællestur til København for et par år siden, over på KVL, men jeg kan sgi ikke huske hvorfor det gik i vasken? Anyhow – ring eller skriv pr. MP hvis jeg kan hjælpe, for som du selv skriver, kan medicinsk behandling forlænge deres liv væsentligt, hvis de skulle være så uheldige at blive ramte.

Et lille spørgsmål – hvordan reagerede jeres anden kat, når Ludwig fik sine anfald?

Knus

Britt

Profile photo of christina
    christina
    Deltager

velkommen.
    både skæmmende og spændende læsning.
    tror jeg ville gå totalt i panik hvis det var mine børn det fik sådan et anfald.

Profile photo of Rasmus
    Rasmus
    Medlem

Tak Christina, det gjorde jeg også! Vinh var faktisk den der var sej og tog det roligt, men heldigvis er det slut nu regner vi med.

Isabella så til, men kæmpe store øjne. Hun holdt afstand, indtil vi fik ham til at sove. Så lagde hun så i en meters afstand og vågede over ham. Det var så rørerende, hun flyttede sig ikke før han havde været oppe og var sig selv. Normalt ligger de oveni hinanden altid, men hun sørgede for ikke at forstyrre, sov ikke et øjeblik, men lå og kiggede og så ud som om hun passede på ham:)

Profile photo of christina
    christina
    Deltager

hvor sødt.

nu tar jeg lige min anden kasket på, nemlig den for rex og sphynx klubben og spørger om du ku ha lyst til at fortælle om Ludwigs sygdom en aften.

vi er i gang med at arrangere nogle “krøllemøder” hvor man mødes og snakker spændende emner fx sygdom, udstilling, racer osv. må hellere lige få lavet en tråd herinde.

Profile photo of Rasmus
    Rasmus
    Medlem

Ja det vil jeg gerne:) De næste måneder arbejder jeg helt vidt, men hvis det kan passes ind dukker jeg gerne op:)

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Hej Rasmus, og velkommen til 🙂

Selvom det var skræmmende læsning, så er jeg ligesom de andre, superglad for at du deler jeres erfaringer.

Jeg anede ikke at katte kunne få epilepsi. Men nu hvor jeg så er blevet så meget klogere, er det dejligt at vide, at det kan afhjælpes med medicin.

Jeg tror ikke jeg ville turde eksperimentere med udtrapning, udfra dine beskrivelser omkring evt. ikke at kunne behandle imod det igen, hvis han skulle få et nyt anfald. Hvis ikke der er bivirkninger ved medicinen, så hellere fortsætte, og være på den sikre side. Det lyder som en pebret test, men det er vel faste priser fra laboratoriet i Tyskland.

Vi scanner også vores kastrerede katte for HCM, dog kun hvert andet år pt. Jeg ved ikke om vi burde gøre det hvert år? Den ene af vores kastrater er scannet positiv, så han bliver scannet hvert år fremover sammen med vores fertile hun, så vi kan følge med, og evt. begynde at medicinere hvis der er behov for det senere. Dyrlægen mente ikke det var nødvendigt på nuværende tidspunkt, men fortalte at de havde rigtig gode erfaringer med medicinering af sygdommen. Så jeg satser på at der er mange pote-kilometer tilbage i vores smukke dreng.

Endnu engang tak for at øse af jeres erfaringer. Det vil kunne hjælpe andre senere, hvis nogen skulle komme i samme situation 🙂

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.