Velkommen til Sphynxforum.dk Forums Sphynx-snak FAQ spørgsmål

Tagget: 

Dette emne indeholder 14 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af Profile photo of soelver soelver 3 år, 10 måneder siden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter
    Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Har du spørgsmål du gerne vil have svar på, så stil dem her 🙂
    Intet er for stort eller småt – vi prøver at samle alle spørgsmål og svar på en (eller flere) lister.

Du kan finde spørgsmål der allerede er besvaret lige her:
    http://sphynxforum.dk/sphynx-faq/

GENERELLE SPØRGSMÅL OM SPHYNX RACEN DER MANGLER SVAR:

• De mest almindelige sygdomme?

OPDRÆTTER SPØRGSMÅL DER MANGLER SVAR

• Forældrenes behåring – indflydelse på killingerne?
    • Vil det være en fordel at få nye blodlinjer ind i landet, og hvordan ved man hvor mange killinger en hankat allerede har lavet?
    • Skal hunnen være i karantæne inden parring, og i så fald, hvordan foregår det?
    • Hvilke ting skal man anskaffe inden man får det første kuld killinger?
    • Hvor gammel må en hun maximum være for at det er forsvarligt at hun får killinger?
    • Hvor mange kuld er det forsvarligt at lade en hun få?

SPØRGSMÅL FRA DEN NYE SPHYNX-EJER DER MANGLER SVAR:

• Hvordan skifter man ejer på katten når man har fået den
    • Er der bøger eller artikler man med fordel kunne læse
    • Hvordan finder man den rette opdrætter?
    • Faresignaler ved opdrættere man ikke bør handle med
    • Spørgsmål man bør stille hos opdrætteren

Kan du svare på et eller flere af disse spørgsmål, så skal du være hjertelig velkommen 🙂 Nogle af dem ville være ønskværdigt at lave længere og uddybende svar til gennem en artikel, men det kan vi gøre senere. De fleste spørgsmål kan godt besvares forholdsvis kort, og så kan vi linke til evt. artikler der omhandler emnet 🙂

Profile photo of christina
    christina
    Deltager

ja ja der er da ingen risiko for at vi blir “arbejdsløse” lige foreløbigt.
    jeg skal gerne kigge lidt på opdrætsiden og så kan jeg maile mine svar til de andre opdrættere så de også kan gi deres besyv med.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Det ville være alletiders 🙂

Nu blev Rom jo ikke bygget på en dag, så tag det bare roligt. De her spørgsmål kan jo besvares sådan lidt henad vejen, når man har tid til overs.

Nogle af dem har naturligvis ikke noget “rigtigt” svar (især om mad, grus, legetøj osv), men tænker at jeg løbende laver tråde med disse emner, så vi kan høre lidt om hvad de forskellige bruger – og hvorfor. Det giver stadig ikke noget rigtigt svar, men blot et sted at starte for nye sphynx ejere. Hvis man ikke har haft kat før, eller det er længe siden sidst, så kan det være rart at have et udgangspunkt når man skal købe ind til opstart.

Andre spørgsmål, såsom hvad man skal kigge efter hos en opdrætter osv synes jeg kunne være ret væsentlige at få besvaret også. Alt andet lige, så anskaffer man sig et nyt familiemedlem, som skal være hos en i mange år, og så vil man jo helst have den bedst mulige start og raske linjer. Man kan aldrig gardere sig mod sygdom eller uheld, men man kan gøre sit bedste for at sætte sig ind i sagerne før man køber. Det er bare ret vanskeligt at finde information i den retning online.

Håber, at vi med tiden kan få samlet rigtig meget information det vil kunne hjælpe kommende sphynx ejere lidt på vej 🙂

Du og Britt har allerede været helt fantastiske til at dele ud af jeres viden! Tusind tak for det. Det kan ikke siges tit nok.

christina
    Deltager

nu har jeg jo PT tiden til at få skrevet lidt.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Jamen, det er jo smukt 🙂
    Glæder mig til at se hvad du kommer op med. Og skal nok få kigget på certifikat artiklen enten i aften eller i morgen =)

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Hvilken størrelse har sådan en udstillingskattebakke?
    Kansådan en her bruges?
    http://www.petworld.dk/product/kattetoilet-uden-hus/starterkit-kitten–5412087005208.aspx#top

christina
    Deltager

den er perfekt tror nu ikke sky vil synes den er et hit i pink.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Hahaha! Nej, måske ikke. Men vil heller ikke udsætte ham for flere udstillinger. Han har vist gjort sin pligt på den front 😉

christina
    Deltager

regner stærk med at se ham på hobbyudstillingen næste år. han høre til i blandt de ældste i DK

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Hvad er det for en hobbyudstilling?

christina
    Deltager

en lille hyggelig nudist og krølle udstilling hvor det bare handler om at ha en hyggelig dag i samvær med andre katte tosser. der kommer meget mere inden så længe.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Det lyder spændende 🙂
    Er det Rex og Sphynx klubben der afholder det?

christina
    Deltager

jep. i har bedt om det, så laver jeg det.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Så er FAQ-delen online. I finder den øverst på siden i menuen. Ligeledes er der et søgefelt til FAQ’en ude i højre side.

I må meget gerne læse dem igennem når I har tid, og komme med tilføjelser/ændringer (hvis I har nogen).

Jeg redigerer første indlæg, og fjerner alle de spørgsmål der er besvaret, så I må også gerne tjekke den liste også, når I har tid og lyst til det. Lad os lave den mest fyldestgørende sphynx FAQ der nogensinde er set på dansk! 😀

Og tusind tak til Christina og Britt, der allerede har bidraget hver især.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Tak til Holly, der også har givet sit besyv med til FAQ’en.

De spørgsmål der står tilbage på listen nu, er ikke alle ubesvarede, men nogle af dem mangler et mere udførligt svar, så derfor har jeg ladet dem stå.

Jeg vil stadig blive meget glad for, hvis I gider pløje jer igennem FAQ’en når I har tid, og kommentere, hvis der er noget I mener er forkert, eller komme med tilføjelser I har. I kan navigere fra spørgsmål til spørgsmål lige under hvert svar.

Cyberhugs til alle! 😀

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.