Velkommen til Sphynxforum.dk Forums Sphynx-snak Emner til kommende artikler

Dette emne indeholder 33 svar, har 5 stemmer og blev senest opdateret af Profile photo of christina christina 3 år, 2 måneder siden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)
  • Forfatter
    Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Lad os prøve at samle lidt information om, hvad vi kunne tænke os, at der skulle være artikler om.
    Har du forslag, så skriver du bare i tråden.

Vi prøver at samle alle emner her i første indlæg, så det er let at overskue for alle.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Jeg kaster lige om mig med en række ting som jeg skrev ned for længe siden, i forbindelse med overvejelser omkring at være opdrætter.

• Alder for første parring?
    • Købe egen fertil hankat?
    • Forældrenes behåring – indflydelse på killingerne?
    • Hvor meget plads skal man optimalt have til killinger og moderen?
    • Fødekasse?
    • Hvordan foregår det med stamtavler?
    • Hvordan får man et stamnavn?
    • Hvilke vaccinationer skal killingerne have?
    • Hvornår skal den sidste HCM test være taget af forældrene?
    • Hvordan farvebestemmer man sine killinger?
    • Vil det være en fordel at få nye blodlinjer ind i landet, og hvordan ved man hvor mange killinger en hankat allerede har lavet?
    • Hvordan foregår det, hvis man skal bruge en anden opdrætters han til parring?
    • Skal hunnen være i karantæne inden parring, og i så fald, hvordan foregår det?
    • Hvilke ting skal man anskaffe inden man får det første kuld killinger?
    • Hvor gammel skal en hun være før hun får det første hold killinger?
    • Hvor gammel må en hun maximum være for at det er forsvarligt at hun får killinger?
    • Hvor mange kuld er det forsvarligt at lade en hun få?
    • Hvor ofte er det forsvarligt at lade sin hun blive drægtig?
    Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Jeg ville have elsket at kunne finde en artikel med gode råd og tips til indkøb, da vi kiggede efter vores første sphynx.

Det kunne fx. være gode råd om:

• Mad
    • Godbidder
    • Kattegrus
    • Kattebakke type
    • Vask af sphynx
    • Hvordan renser man ører
    • Tæpper/huler/kradsetræer
    • Tøj til kattene?
    • Anbefaling af dyrlæger som har erfaring med racen
    • Hvordan skifter man ejer på katten når man har fået den
    • Er der bøger eller artikler man med fordel kunne læse
    • Hvordan finder man den rette opdrætter?
    • Faresignaler ved opdrættere man ikke bør handle med
    • Spørgsmål man bør stille hos opdrætteren
    • Papirer man kan forvente der skal være i orden

Det kan være jeg kommer på mere, men det her er blot nogle af de spørgsmål jeg har/har haft i mit eget forløb som kommende/nuværende Sphynxejer.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

En artikel om Sphynxen i al almindelighed.
    Kunne være godt for interesserede folk i al almindelighed, men også for folk der har en Sphynx med i deres overvejelser når de skal vælge race.

• Sind?
    • Velegnet til børnefamilier?
    • Spiser de mere?
    • Bliver de lettere syge?
    • De mest almindelige sygdomme?
    • Hvad koster det om måneden for at have en Sphynx i mad, foder og tilbehør?
    • Generel information om HCM
    • Hvad koster HCM scanninger og hvem anbefales det at få dem lavet hos?
    • Hvad bør man få vaccineret sin Sphynx imod?
    • Hvad bør man få testet sin nye kat for?
    • Hvor gamle bliver de normalt – hvor gammel er den ældste Sphynx vi har kendskab til her i Danmark?
    • Hvor lang tid kan man lade katten være alene hjemme mens man er på arbejde?
    • Hvordan får man sin kat passet hvis man skal på ferie – eller tager man den med?
    • Bør man melde sig ind i en eller flere af katteklubberne? Hvis ja, hvor holder Sphynxfolkene til?
    • Kan man se en Sphynx live et eller andet sted, hvis man overvejer at købe?
    • Er Sphynx allergi-venlige?

Oooog jeg kunne sikkert blive ved, men det var lidt forslag til ting der kunne skrives om.

er-du-da-så-helt-færdig hvor har du været kreativ og konstruktiv – der er sgi nok at gå i gang med her 🙂 Jeg kaster mig gerne over en del af emnerne, men lidt efter lidt, ikk’ 🙂

og  jeg håber selvfølgelig andre vil følge trop!

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Haha.. det var også bare lidt tanker. Jeg har skrevet dem ned på min telefon igennem tiden, hver gang jeg har tænkt over nogle ting jeg gerne ville have haft svar på, men havde svært ved at finde online, da spørgsmålet opstod 😉

Jeg har stadig spørgsmål, selv her efter 2 år.. tror det er en livslang læring, som med alt muligt andet 🙂
    Jeg vil glæde mig til at se hvad du kan komme op med. Føler mig ikke helt kompetent nok til at skrive om emnet selv, men hjælper meget gerne med opsætning, gennemlæsning osv. hvis nogle skulle have lyst til at skrive en artikel.

Artikel lyder også så officielt. Det kan jo være alt muligt, som man synes det kan være gavnligt for andre at vide, så hæng jer ikke for meget i ordet. Jeg kunne bare ikke finde på et bedre ord, der også var dækkende.

Profile photo of christina
    christina
    Deltager

hmmm der er nok at gå i gang med. deler også gerne ud af  min viden.  vil også gerne skrive en “how to” showguide på et tidspunkt og synes også det er vigtigt vi får det listen over hvilke bedøvelses midler der er sikre/farlige ved sphynx ud så mange steder som muligt.

og i må gerne få en eksklusive på mine tanker, følelser osv omkring toundra og hendes dianose.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Det ville være superfedt, Christina! 😀
    Og ja, helt enig omkring det med bedøvelsesmidlerne.

Altså, generelt med artiklerne, så kan vi jo starte med at lave dem grundlæggende. Vi kan jo altid rette/tilføje løbende,  når tiden er til det. Så hvis du fx. har tid og overskud til at skrive om de grundlæggende ting omkring det at tage på udstilling (eller hvad det nu måtte være), så kan man jo senere tilføje mere. Tænker at det gøres muligt at kommentere på artikler, så hvis der er nogle der har spørgsmål til artiklen, kan der naturligvis svares i kommentarform, men svaret kan også tilføjes til artiklen, så det bliver så uddybende som overhovedet muligt.

christina
    Deltager

nu mangler jeg min LIKE knap.

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Ja, den sidder jeg også og leder efter hele tiden 😉
    Må se om det kan lade sig gøre at implementere noget i den stil.

christina
    Deltager

(y) tester lige.

åha ja – en “like” funktion, please….. 😉 Christina, jeg synes det lyder fantastisk at du vil dele din triste historie med Toundra.

Nåh, nu har jeg indsendt en ny videnskabelig artikel om HCM – desværre er den på engelsk og en smule langhåret, men når jeg får tid laver jeg en oversættelse af en forkortet udgave. Indtil da, god læsning til dem der har lyst og mod. Jeg skal nok kommentere på artiklen, når den er tilgængelig herinde, og jeg svarer gerne på spørgsmål fra dem der har læst artiklen.

Endvidere kan vi sætte flueben ved beskrivelse af HCM hos sphynx 😉

knus – og fortsat god aften

Britt

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Så er Britt’s artikel om HCM oppe: http://sphynxforum.dk/2013/03/05/hcm/
    Er der noget der skal rettes, må I lige sige til =)

Profile photo of Tom
    Tom
    Medlem

Jeg syntes det ser skide godt ud , Stort tak til Britt for det store arbejde

Mvh Tom

Tidlig sterilisation/ kastration bør også være et emne der skal skrives om 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.