Tagget: 

Dette emne indeholder 11 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af Profile photo of soelver soelver 3 år, 1 måned siden.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    Profile photo of Holly
    Holly
    Medlem

Hej alle..

Ville høre om nogle har erfaring med dårlig mave hos katte.

Vores sphynx’er har dårlig mave on – off.

De har været på skånekost mm. Derudover har vi brugt 2500 kr for at få Opi’s afføring testet for div. og der var intet..

Vi er nu igang med at skifte over til det foder de fik hjemme hos Britt for at se om det hjælper.

Håber nogle ved noget..

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Vi havde store problemer med Nintendo tidligere. Efter mange forskellige forsøg på at finde en løsning, endte vi i lang tid med at bruge Hill’s Prescription Diet R/D. Tidligere i år skiftede vi over til Royal Canin Hypoallergenic, da der en anden af kattene var mistænkt for at have udviklet foder intolerance, og det fungerer Nintendo også fint på.

Det er dog på ingen måde en billig løsning. Lidt over 500 kr for 4,5 kg. Men det fungerer. At have en dreng der har en fin og fast afføring, kontra tidligere problemer, hvor han havde tynd mave der af og til resulterede i blod i afføringen, og medfølgende dyrlægeregninger for prøver osv – for mig er det hver en krone værd.

Så jeg vil varmt anbefale dig at prøve en af dem af. Om det fungerer til dine katte kan jeg ikke love, men taget i betragtning hvor sart Nintendo’s mave er, og hvor godt det har virket, så er jeg stor fortaler for dem begge 🙂

Lad os høre hvordan det udvikler sig 🙂

Profile photo of Holly
    Holly
    Medlem

Tak for hjælpen 🙂

De kommer lige på faste igen, og så er vi igang med at skifte over til Hills… Men hvis det ikke hjælper, må vi prøve en af dine forslag =)

Pengene er ikke et problem – går mere op i dyrenes velfærd. 🙂

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Vi brugte R/D til at stabilisere Nintendo’s mave med gennem den første tid vi havde ham. Når det så havde været fint et stykke tid, blandede vi langsomt over til Hill’s Science Plan. Og efter kort tid tilbage på det, syartede det forfra. Og så tog vi endnu en tur på R/D. Til sidst talte vi med dyrlægen om bare at blive på R/D, hvilket var fint.

Du kan skifte brat over til R/D uden problemer. Eller, det kunne vi i hvert fald på alle vores.

Held og lykke med at få styr på det 🙂

Hej Holly, hyggeligt at se dig herinde 🙂 – jeg ville nok starte med at prøve z/d i stedet for r/d, for hvis der er tale om fødevareintolerance vil det sandsynligvis være mere effektivt:

Prescription Diet™ Feline z /d™ Low Allergen har følgende vigtige fordele.

Hjælper med at pleje huden og pelsen, da det er sammensat med et højt indhold af vigtige fedtsyrer.
    Hjælper med at neutralisere de frie radikaler, da det har et højt indhold af antioxydanter.

Hvordan går det med stressniveauet mellem kattene hjemme?

Knus

Britt

PS – jeg sender masser af maveprutter til pigerne <3

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Britt > Jeg er helt enig, hvis der er tale om fødevareintolerance. R/D var bare det vi stabiliserede Nintendo med for hans sarte mave, og det har fungereret perfekt i 3 år.

Vi tog dyrlægens anbefaling da vi skiftede over til Royal Canin, da Sky viste tegn på fødevareintolerance, men jeg tvivler nu på at det har noget med det at gøre, nu hvor vi har været skiftet over i knap 3 måneder. Han skal stadig have sin medicin for at fungere, men til gengæld er han superfrisk og i overstadigt humør hver eneste dag. Så selvom jeg ikke er glad for at han bliver medicineret så meget, så må jeg veje det op imod hvor meget han skal igennem, for måske at finde en korrekt diagnose på ham, da der er alt for mange muligheder lige nu.

Fødevareintolerance kan opstå ud af det blå, men det har aldrig ladet til at være problemet med Nintendo, der generelt bare har en utrolig fintfølende lille mave. Men det har været let at holde den i orden med godt foder, så det er dejligt 🙂

En lille indskydelse:
    Nintendo elsker yoghurt. Ikke at han nogensinde har fået det serveret direkte, men han fik igennem en periode lov til at slikke min skål ren når jeg var færdig med at spise. Og selv den minimale mængde der kan sidde fast på en skål, var nok til at slå hans mave fuldstændig i stykker. Det tog sin tid, inden Tom spottede problematikken i det, for det var efter vi var skiftet over til R/D. Det havde ellers gået superfint, men så startede problemerne tilsyneladende op igen. Jeg havde overhovedet ikke tænkt over sammenhængen, fordi det ikke var noget han blev fodret med som sådan, men Tom foreslog mig at holde op med at give ham lov til det, og det løste øjeblikkeligt problemet.

Så hvis du giver godbidder eller andre former for snacks de ikke kan tåle, Holly, kan det være en del af problemet, og ikke foderet i sig selv.

super godt indslag Anita 🙂

Profile photo of Holly
    Holly
    Medlem

Så vidt jeg forstod på dyrlægen, er det ikke fødevareintolerance. Vi skifter over til Hill’s for at give det en chance – Så har vi i det mindste prøvet noget udover læge besøg.

Tror ikke stress er et problem (uden at vide super meget om det). Opi og Marie er nemlig begyndt at lege vildt meget sammen og Purfi & Marie prøver også, dog er Marie stadig lidt usikker. De er også begge gode til at få sovet og spist det de skal 🙂

Det der er super irrerende ved den dårlig mave, er der ligger ca. 1 dårlig mave lort hver 1½ uge… Så synes det er lidt svært at gennemskue årsagen.

Britt – tror de bliver glade for dine maveprutter.. Mine er begyndt at blive lidt trivielle 😛

Profile photo of Holly
    Holly
    Medlem

Hov så får de ikke noget mad udover deres tørfoder 🙂

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Hvilken Hill’s variant prøver I?
    Det lyder heldigvis til, at problemet hos jer ikke er så stort som det var her, men derfor er det stadig frustrerende, ikke mindst fordi man bekymrer sig sådan om deres trivsel.

Håber det hjælper med et andet foder.
    Vil I teste det på bedst mulig vis, vil jeg stærkt anbefale at I til at starte med ikke supplerer med godbidder af nogen art. Ellers kan det være vanskeligt, at se effekten, uanset hvilket foder man skifter til 🙂
    Edit: jeg havde ikke set dit sidste indlæg (tydeligvis) 😉

Pøj-pøj med det 🙂

Profile photo of Holly
    Holly
    Medlem

Ville lige komme med en opdatering 🙂

Det har hjulpet at gå hen til Hill’s, som de også fik hos Britt 😀

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Det var da virkelig dejligt at høre 🙂
    Tak for opdateringen!

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.