Velkommen til Sphynxforum.dk Forums Sphynx-snak Alder for parring af en hunkat?

Dette emne indeholder 3 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af Profile photo of soelver soelver 3 år, 9 måneder siden.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Jeg tager lige et af spørgsmålene til vores FAQ op.
    Hvor gammel skal en hunkat være før den bliver parret første gang? Hvor mange kuld bør man max. få på sin hunkat årligt?

Mine input er:
    Minimum 13 måneder, og hun skal helst have sit første kuld inden hun bliver 3 år, da bækkenet bliver mindre fleksibelt med alderen.

Jeg har læst, at den bedste parringsalder skulle være mellem 2-5 år. Er det korrekt? Og i så fald, hvad gør sig gældende for dette? Jeg tænker umiddelbart, at ældre katte måske lettere vil kunne få komplikationer under fødslen?

Man kan registrere op til 3 kuld killinger over 24 måneder uden problemer, så vidt jeg ved.

Har I nogle input til dette emne? 🙂

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

BUMP! 😉

Profile photo of christina
    christina
    Deltager

hvis det passer med tiden vil jeg helst parre i 2. løb efter et års alderen og helst inden hun er 2½ hvor længe hun blir i avlen afhænger af ca 1000 faktore som størrelse, yngelpleje fødselsvægt. osv.

24 mdr. reglen er at man MAX kan reg 3 kuld født indenfor 24 mdr. den er lavet for at beskytte hunkatten og med mindre der er tale om at hele kuld går til siger jeg gerne 12-18 mdr i mellem parringer

Profile photo of soelver
    soelver
    Keymaster

Jamen, jeg synes det lyder fornuftigt.

Udtrykte mig nok heller ikke så klart omkring antal kuld.. tænker på hvad man kan få stamtavle på, og det kan man på 3 kuld indenfor 24 måneder (uden problemer – så vidt jeg ved) 🙂 Synes det er en rigtig god idé, at der er sat den slags begrænsninger. Ikke at jeg kan forestille mig at nogen der avler på sphynxer ville bruge deres katte som små fødemaskiner, men man ved vel aldrig.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.